Αθέατα Περάσματα

Αθέατα Περάσματα
ομιλίες Π. Ανδρέα Κονάνου

Τετάρτη 12 Νοεμβρίου 2008

«Είναι άδικο να με λένε μπίζνεσμαν» Ελευθεροτυπία 1/11/2008


«Είναι καθήκον μου να πηγαίνω σε τράπεζες και εφοπλιστές»

«Είναι άδικο να με λένε μπίζνεσμαν»


Είναι μέρες δύσκολες. Αδέσποτες, όπως λέει και το τραγούδι. Βρισκόμαστε σε μέρος που μόλις πεις σε φίλους το όνομά του, παλιά λέγανε «Α, τι ωραία», τώρα αποκρίνονται «Ωχ!. Μονή Βατοπεδίου...»


Εδώ, στη χαριτόβρυτη, όπως τη λένε, πολιτεία του Αθω, με τα 20 σκορπισμένα μοναστήρια του, δεν υπάρχουν τηλεοράσεις και ραδιόφωνα. Το Ιντερνετ είναι προσβάσιμο σε λίγους, κυρίως στους Γραμματικούς, και εφημερίδες, όποτε τύχει να φέρει κανείς μοναχός που θα βγει έξω, ή ένας επισκέπτης που θα έρθει μέσα.

Τα νέα, όμως, μαθαίνονται. Πόσω μάλλον τα τελευταία, που έχουν βάλει τη Μονή του Βατοπεδίου, μαζί και με τον ηγούμενό της, τον γέροντα Εφραίμ, πολύ γερά στον λεγόμενο «χάρτη της επικαιρότητας».

Ψηλά, στο βουνό ετούτο, έφτασαν να μιλούν για φουρτούνα. Αναστατώθηκε το μοναστήρι τους. Μπορεί και οι ψυχές μερικών που, εδώ πάνω, καθώς λένε, «ησυχάζουν και γαληνεύουν».

Κάπως, τις τελευταίες μέρες, ιδίως μετά την παραίτηση του Θόδωρου Ρουσόπουλου, η φουρτούνα μοιάζει να κόπασε. «Ισως και να χρειαζόταν ένα εξιλαστήριο θύμα για να ηρεμήσουν τα θηρία», μου λέει ένας μοναχός. Θυμωμένος.

«Είναι άδικο», συμπληρώνει ο ηγούμενός του, ο γέροντας Εφραίμ. Ο πνευματικός τού, πρώην πια, υπουργού Επικρατείας και στενότερου συνεργάτη του πρωθυπουργού Κ. Καραμανλή.

Την Εξεταστική Επιτροπή δεν τη φοβούνται. Λένε πως «είναι μια μικρή δοκιμασία του Θεού», και δείχνουν να την υπομένουν με στωικότητα. Δείχνουν...

Περίμεναν στο Βατοπέδι την παραίτηση Ρουσόπουλου. Θεωρούν πως «ο βασικός στόχος ήταν αυτός» και πως «εάν δεν ήθελε να τον φάει συγκεκριμένος επιχειρηματίας-καναλάρχης, που είναι έξαλλος για την ποινική δίωξη που έχει ασκηθεί εναντίον του για επιχειρηματικές παραβάσεις, κανείς δεν θα ασχολείτο με τη Μονή μας».

Λένε ακόμα πως ο οδηγός που κατέθεσε εναντίον του Εφραίμ και του Αρσένιου «είναι ένας πικραμένος άνθρωπος που απολύθηκε από τη δουλειά του» (δούλευε, συγκεκριμένα, για τον Κύπριο επιχειρηματία κ. Χριστοδουλίδη, αντιπρόσωπο εδώ της Lada, στενό φίλο του ηγούμενου Εφραίμ, συνεχώς στο πλευρό του κατά το 3ήμερο που ήμασταν κι εμείς εκεί), και που βρήκε «πρόθυμη την αγκαλιά του καταγγέλλοντος τηλεοπτικού επιχειρηματία» που, όπως λένε, «μάλλον βρήκε τον τρόπο να ενθαρρύνει τον καημένο τον οδηγό να ανοίξει το στόμα του» και να πει πράγματα που, σύμφωνα με τους καλόγερους της Μονής, «είναι ασύστολα ψεύδη».

Ηθελα να πάω, λοιπόν, «εκεί πάνω» - χρόνια το έλεγα κι όλο «δεν τύχαινε». Το επιδίωξα τώρα, που προστίθεται στην παλιά επιθυμία και το «μέγα δημοσιογραφικό ενδιαφέρον των ημερών» - τέτοιο, που ξεπέρασε και αυτήν ακόμα την παγκόσμια οικονομική κρίση.

Ο ηγούμενος Εφραίμ με τον Χρήστο Μιχαηλίδη
Ηθελα να ιδώ πώς είναι εκεί τα πράγματα. Πώς είναι η Μονή; Οντως χρειάζονται όλ' αυτά τα λεφτά που ακούμε για τη συντήρηση και λειτουργία της; Πώς ζουν οι μοναχοί; Οπως θέλει να πιστεύει ο κόσμος ή μέσα στη χλιδή; Τι λένε για τα συμβαίνοντα;

Αλλά και να δω από κοντά, να γνωρίσω και να συνομιλήσω με τον Εφραίμ, τον εκ Κύπρου καταγόμενο ηγούμενο της Μονής, το όνομα του οποίου έχει εμπλακεί, με διόλου θρησκευτικό, πόσω μάλλον και πνευματικό τρόπο, με ένα από τα μεγαλύτερα πολιτικο-εκκλησιαστικά σκάνδαλα της εποχής μας.

Πώς είναι αυτός ο ιερομόναχος, που έφτασαν να τον χαρακτηρίσουν από «μπίζνεσμαν», «άνθρωπο των εφοπλιστών και τραπεζιτών», «φίλο-κολλητό, αλλά και πνευματικό πατέρα επιφανών πολιτικών», μέχρι και «ικανότατο real estate manager»;

Το ρεπορτάζ που προέκυψε είναι αποτέλεσμα της επιθυμίας μου να δω και την άλλη πλευρά της ιστορίας -αυτήν που δεν έχει φανεί μέχρι στιγμής- και όσο πιο αντικειμενικά μπορώ να τη μεταφέρω στους αναγνώστες μας.

Με τον ηγούμενο Εφραίμ βρεθήκαμε και συζητήσαμε δύο φορές. Δεν ήταν συνέντευξη. Δεν την ήθελε. Επιθυμία του μόνο ήταν «να συνομιλήσωμεν ελεύθερα, να ιδείτε και σεις τι γίνεται εδώ πάνω, και γράψτε ό,τι θέλετε».

Αυτό, ακριβώς, κάναμε.

Ολονυκτία εξομολογήσεων

Την πρώτη νύχτα στο Βατοπέδι υπήρχε αγρυπνία προς τιμήν του Αγίου Ευδοκίμου, του Βατοπεδινού, του αποκαλούμενου και «μυροβλήτου». Ολο το βράδυ, ο ηγούμενος Εφραίμ βρισκόταν σ' ένα μικρό δωμάτιο που συνδεόταν με το ιερό της εκκλησίας όπου γινόταν η λειτουργία, και εξομολογούσε κόσμο. Εβγαινε ο ένας, έμπαινε ο άλλος. Και όσοι έβγαιναν, έμοιαζαν συγκλονισμένοι από την εμπειρία. Αρκετοί τη διηγούνταν μάλιστα σε γνωστούς και φίλους. Ημουν κοντά, όλη την ώρα, και μου διηγούνταν και μένα.

Ελεγαν ότι ο γέροντας, όπως όλοι τον αποκαλούν, τους φανέρωσε πράγματα από την προσωπική τους ζωή που μόνον εκείνοι γνώριζαν, και τους έδινε συμβουλές (πρακτικού αλλά και χριστιανικού περιεχομένου, δηλαδή να προσεύχονται, να νηστεύουν, να έρθουν κοντύτερα στην Εκκλησία, όπως τους έλεγε), για το πώς να αντιμετωπίσουν το όποιο πρόβλημα.

Ο ηγούμενος Εφραίμ, σε ένα από τα λίγα διαλείμματα που έκανε εξομολογώντας τον κόσμο, και στην επισήμανσή μας ότι φαίνεται να έχει ιδιαίτερη ροπή και προτίμηση προς τους επίσημους, διάσημους και, προπαντός, ισχυρούς, απάντησε κοφτά «Ανταποκρίνομαι, αγαπητέ, σε όσους μου το ζητήσουν».

Το παράπονό του, μάλιστα, είναι ότι κανένας από τους επικριτές του δεν έχει καταλάβει, λέει, «πόσο σημαντικό είναι για την κοινωνία να έρχονται εδώ απλοί άνθρωποι, να ανοίγουν την ψυχή τους σε μας, και να φεύγουν από εδώ με άλλη προοπτική στη ζωή τους, πιο ανακουφισμένοι, πιο δυνατοί».

«Οποτε κατεβαίνω στην Αθήνα, με όλα αυτά που έγιναν τον τελευταίο καιρό, δημιουργείται στον κόσμο η εντύπωση πως είμαι ένας στυγνός επιχειρηματίας, που τυχαίνει απλώς να φοράει ράσο, και περιφέρομαι από πολιτικό σε εφοπλιστικό γραφείο κάνοντας οικονομικές συμφωνίες προς ίδιον όφελος. Πώς είναι δυνατόν να λέγονται τέτοια πράγματα, και την ίδια στιγμή να μη λένε, όσοι με κατηγορούν, ότι βρίσκομαι κοντά σε όποιον μου το ζητήσει, φτωχό ή πλούσιο;»

«Πρώτος εγώ διέγραψα τον εαυτό μου»

Προφανώς, δεν αισθάνεται άνετα μιλώντας για τα όσα θεωρεί πως προσφέρει ως ιερέας, και μας ζητεί να μην τα γράψουμε «με υπερβολήν». Ταυτόχρονα, δεν επιθυμεί συνέντευξη.

Είναι κουρασμένος και λυπημένος - αυτό φαίνεται, όσο κι αν ο ίδιος επιμένει πως καθόλου δεν τον έχει επηρεάσει στο πνευματικό του έργο όλη αυτή η ιστορία.

«Εγώ, παιδί μου, είμαι μοναχός. Εχω διαγράψει τον εαυτό μου πολύ πριν με διαγράψουν όλοι αυτοί που, για τους δικούς τους λόγους, ξεκίνησαν και διατηρούν ακόμα όλον αυτόν τον πόλεμο.

Που είναι άδικος πόλεμος, διότι εγώ δεν έκαμα άλλο τίποτα από το να υποστηρίζω τα συμφέροντα της Μονής, τα οποία, θεία τη χάριτι, μου εδόθη η τιμή να ηγούμαι.

Ακούω να λένε: Τι τα θέλετε, μοναχοί άνθρωποι, όλα αυτά τα λεφτά; Πόσα θέλετε, επιτέλους, για να συντηρείτε τους εαυτούς σας;»

(Το χαμόγελο που σχηματίζεται στο πρόσωπό του είναι πικρό.)

«Αν ήταν για τον εαυτό μας, θα σας έλεγα "τίποτα". Με αυτό το "τίποτα", αγαπητέ, επιλέξαμε να ζούμε. Και η ευχαρίστησίς μας διά τούτον είναι μεγίστη. Δεν περιγράφεται. Και ίσως δεν μπορέσουν να την καταλάβουν και πολλοί εξ όσων μας κατηγορούν.

Τα χρήματα τα χρειαζόμαστε, κατ' αρχάς, για τη συντήρηση της Μονής μας. Για την εύρυθμη λειτουργία της».

«Τι τα θέλεις τα λεφτά;»

Τι εννοεί, λοιπόν, με αυτό; Ας το δούμε.

Αυτήν τη στιγμή, η Μονή Βατοπεδίου έχει 106 μοναχούς. Οι μοναχοί, λένε οι εκκλησιαστικοί πατέρες, είναι οι πνεύμονες που «δίνουν αναπνοή» στη «ζωή της θρησκείας». Εάν δεν έρθουν αυτοί, εάν δεν δοθούν ψυχή τε και σώματι στη μοναστική ζωή ώστε να αφοσιωθούν «στο μέγα τους πνευματικό έργο», το μοναστήρι πεθαίνει.

Από τους 106 μοναχούς που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στη Μονή Βατοπεδίου, οι πλείστοι είναι νέοι άνθρωποι, κάτω των 40 ετών, αρκετοί από αυτούς με πτυχία, μεταπτυχιακά και επιστημονικές, διδακτορικές διατριβές (Ph.D) από πανεπιστήμια της Ελλάδας και της αλλοδαπής.

Οι περίπου 60 από αυτούς, όπως και ο ηγούμενός τους, ο Εφραίμ, είναι από την Κύπρο. Περίπου 10 είναι Ελλαδίτες και οι υπόλοιποι από άλλες χώρες - Γαλλία, Αυστραλία, Ρουμανία, Αγγλία, Βραζιλία ... Το ότι η συντριπτική πλειονότητα των μοναχών του Βατοπεδίου είναι Κύπριοι, έχει σχολιαστεί με αρκετά πικρόχολο τρόπο από μερίδα των ΜΜΕ, ιδίως των ηλεκτρονικών, αλλά ακόμα και από εκλησιαστικούς κύκλους, ως και σε άλλες μεγάλες μονές του Αγίου Ορους που, από απόψεως προσέλκυσης μοναχών, σε σχέση με το Βατοπέδι, καθόλου δεν ευδοκιμούν.

Ολοι αυτοί οι μοναχοί, λοιπόν, μένουν στη μονή. Εχουν τα δωμάτιά τους (έναν μικρό χώρο πολύ λίγων τετραγωνικών, μ' ένα γραφείο για να μελετάνε, ένα μικρό κομοδίνο και μια «καλογερική» κρεμάστρα για το ράσο και την πετσέτα τους (άλλα υπάρχοντα δεν έχουν, άρα ούτε ντουλάπα δεν χρειάζεται), έχουν την τράπεζα για τη σίτισή τους, έχουν τους ναούς όπου προσεύχονται, εξομολογούνται και λειτουργούν, και έχουν και την εργασία τους.

Στο μαγειρείο, στο πλυνήριο, στον καθαρισμό, στον φούρνο, στο σιδερωτήριο, στις καλλιέργειες οπωρολαχανικών και φρούτων, στον αμπελώνα και την παραγωγή κρασιού, στις αγιογραφίες και αλλού.

Κάθε εβδομάδα, η Μονή Βατοπεδίου φιλοξενεί περίπου 500 επισκέπτες.

Ο ηγούμενος Εφραίμ μάς είπε ότι μόνο για την Πανήγυρη του Αγίου Ευδόκιμου, το κόστος ανήλθε σε περίπου 15.000 ευρώ.

Ομως, υπάρχουν άλλα, πολύ μεγαλύτερα κονδύλια. Αυτά είναι, όπως μας τα ανέφεραν άνθρωποι της μονής, περίπου 3 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο για έργα αναστήλωσης (που πραγματοποιούνται εδώ και περίπου 15 χρόνια, με γενναία χρηματοδότηση κυρίως από την Ευρωπαϊκή Ενωση) και συντήρησης των κτιρίων της μονής.

Τα σούρ' τα-φέρ' τα με την εξουσία

«Με λένε businessman. Το βρίσκω άδικο. Υπερασπίζομαι το συμφέρον της μονής, χωρίς να έχω εμπλακεί ποτέ σε διαπραγματεύσεις, χωρίς να πω ούτε μια φορά, αυτό που μου δίνετε είναι λίγο, δώστε κάτι παραπάνω». Με χρήματα, δεν είχα και δεν έχω επαφή. Υπάρχει επιτροπή εδώ, που τα διαχειρίζεται. Εμένα με ενδιαφέρει να πραγματοποιείται από τη μία μεριά το αναστηλωτικό μας έργο και από την άλλη το πνευματικό και φιλανθρωπικό».

Είναι γνωστό ότι ο πάτερ Αρσένιος, στενός συνεργάτης του ηγούμενου Εφραίμ, μοναχός ο ίδιος στο Βατοπέδι, είναι το πρόσωπο που «φαίνεται» στις όποιες συναλλαγές και συνεννοήσεις με το Δημόσιο για το θέμα της ανταλλαγής περιουσιών. Τόσο ο ίδιος όσο και ο ηγούμενος, ο οποίος επίσης έχει έλθει σε επαφή για το θέμα αυτό με πολιτικούς παράγοντες, διευκρινίζουν ότι αυτό ήταν απαραίτητο («κάποιος έπρεπε να το κάνει»), αφού, όπως λένε, υπήρχαν «κάποια εμπόδια» σε ορισμένα από τα ακίνητα που προτάθηκαν από το Δημόσιο, που είναι δεσμευμένα γιατί κτίστηκαν εκεί σχολεία ή έχουν γίνει πάρκα, και έπρεπε, λέει, να διευθετηθούν.

Οπως και να 'χει, τέτοιες πράξεις και τέτοιες εξηγήσεις, που θα μπορούσε κάποιος να αποδεχτεί εάν αφορούσαν έναν οποιονδήποτε επιχειρηματία, η λεγόμενη «κοινή γνώμη» θα ήταν ίσως έτοιμη να αποδεχθεί. Οχι όμως, όπως φαίνεται, όταν πρόκειται για παπάδες, και δη για μοναχούς.

Επισημάναμε, μάλιστα, στον γέροντα Εφραίμ ότι πολλοί άνθρωποι ενοχλήθηκαν μαθαίνοντας για τις επαφές του με ανθρώπους της εξουσίας.

«Ερχεστε στην Αθηνα και εγκαινιάζετε, όμως, μαζί με τον υπουργό κ. Ρουσόπουλο, του οποίου είστε και πνευματικός, τα γραφεία ενός Κυπρίου εφοπλιστή στην Εκάλη, ή τα γραφεία μιας τράπεζας, όπως για παράδειγμα της Marfin. Παράνομο, ασφαλώς, δεν είναι. Αλλά ο κόσμος, ξέρετε, ενοχλείται», του λέμε.

- Γιατί;

- Γιατί, όπως λέτε, είστε μοναχός. Και μάλιστα, στο Αγιον Ορος. Και ο κόσμος το έχει «ψηλά» το Αγιον Ορος μέσα του. Το θέλει μοναστήρι, «ταπεινό κι απόκοσμο». Δεν θα τον ενοχλούσε τόσο αν τα εγκαίνια τα έκανε μητροπολίτης, ας πούμε.

- Εάν με προσκαλέσει κάποιος και μπορώ, θα πάω. Είναι μέρος του καθήκοντός μου. Είτε είναι πλούσιος, και έχει κάνει μια χορηγία στη μονή, είτε είναι φτωχός και θέλει απλώς τη στήριξή μου, θα πάω. Εάν προβάλλεται μόνο η μία περίπτωση και όχι η άλλη, δεν μπορώ εγώ να κάνω κάτι γι' αυτό.

«Δώσατε ψάρια, πήρατε φιλέτα...»

Σχετικά με το, κατά πολλούς, «δυσανάλογο της ανταλλαγής ακινήτων» («δώσατε τη Βιστονίδα, που μόνο το ψάρεμά της μπορεί κάποιος να εκμεταλλευθεί, και πήρατε φιλέτα»), ο ηγούμενος Εφραίμ, αλλά και όλοι οι μοναχοί με τους οποίους μιλήσαμε, βρίσκουν «άδικη αυτή την προσέγγιση». Θεωρούν ότι καμία πράξη τους δεν ήταν παράνομη και καμία ενέργειά τους «για να διασφαλιστεί η περιουσία της μονής» δεν βασίστηκε σε κάποια κυβερνητική εύνοια ή προσωπική εξυπηρέτηση.

Μερικοί πάντως σιγοψιθύρισαν, «αν τώρα ο Ρουσόπουλος βοήθησε να επισπευστούν κάποιες διαδικασίες, επειδή αγαπά τη μονή μας, δεν χάθηκε ο κόσμος, δεν έκανε δα και καμία παρανομία».

Ο ηγούμενος Εφραίμ μάς λέει πως κανένας άνθρωπος της Εκκλησίας δεν αισθάνεται άνετα να εκθειάζει το φιλανθρωπικό και πνευματικό του έργο. «Σας παρακαλώ, όμως», προσθέτει, «προτού βιαστείτε ξανά να προβάλετε σε ποιων πλουσίων τα σπίτια πήγε η Αγία Ζώνη, βρείτε και εκείνα των φτωχών και ανήμπορων ανθρώπων στα οποία πήγε πρώτα. Σας παρακαλώ πολύ, ασχοληθείτε με τη δουλειά που κάνουμε, με τους αδίκως φυλακισθέντες, τους ναρκομανείς και τους άπορους στην Κομοτηνή, κυρίως, αλλά και σε άλλες περιοχές. Ανθρωποι που καταδικάζονται, με αναστολή για μια τροχαία παράβαση, ας πούμε, και δεν έχουν χρήματα να εξαγοράσουν την ποινή. Δεν επικροτούμε την παρανομία, αλλά έναν πατέρα που θρέφει 5 στόματα, ας πούμε, και που προτιμά να μπει στη φυλακή παρά να εξαγοράσει την ποινή και να στερήσει τα χρήματα από την οικογένειά του, εμείς θα δώσουμε τα λεφτά, θα τακτοποιήσουμε όλες τις ασύλληπτες γραφειοκρατικές διαδικασίες, και θα τον βγάλουμε, να είναι ξανά κοντά στην οικογένειά του».

Η σουίτα του Καρόλου...

Λένε πως έχει μετατρέψει το Βατοπέδι σε «ξενοδοχείο 5 αστέρων» που, εκτός από πολιτικούς «πρώτης γραμμής», φιλοξενεί πολλούς εύπορους επισκέπτες, κυρίως επιχειρηματίες και φίλους τους από την Κύπρο, και κατά τακτά χρονικά διαστήματα «επιφανείς εκ του εξωτερικού», με χαρακτηριστικό «εκπρόσωπο» τον πρίγκιπα Κάρολο.

«Γιατί θα πρέπει να ενοχοποιούμαι και γι' αυτό, αντί να επαινούμαι;», μας λέει ο ηγούμενος Εφραίμ. «Μόνος του ζήτησε και ήρθε στη μονή μας. Δεν τον προσέγγισα εγώ, πώς θα μπορούσα άλλωστε; Περίμενε, όπως όλοι, για να εξομολογηθεί. Μέσα στη νύχτα, ώρα προχωρημένη. Κάθισε εδώ που βλέπετε, όπως όλοι. Μου άνοιξε την ψυχή του. Τον άκουσα. Τον αισθάνθηκα. Και του μίλησα. Οπως σε όλους. Γονάτισε μπροστά μου, και προσευχήθηκα γι' αυτόν. Δεν είναι άραγε τιμή της μονής, που έρχεται εδώ ένας άνθρωπος άλλης εθνότητας, άλλης θρησκείας και κοσμοθεωρίας, και ζητεί να προσεγγγίσει τη δική μας; Οσο για το ότι, όπως λένε, μένει σε πολυτελή σουίτα, εσείς που μένετε στην ίδια πτέρυγα και που είδατε "τη σουίτα του Καρόλου", περιγράψτε την στον κόσμο».

Ναι. Οντως, δίχως να το ζητήσουμε, φιλοξενηθήκαμε στη λεγόμενη, περιπαικτικώς και ειρωνικώς από τους Αγιορείτες, «πτέρυγα του Καρόλου». Είδα και το δωμάτιό του, και τον υπόλοιπο χώρο.

Το δωμάτιο είναι όπως όλα τα ανακαινισθέντα. Μονόκλινο, μικρό (περίπου 15 τ.μ.), με ένα απλό κρεβάτι, καθαρά, λευκά σεντόνια, δύο κουβέρτες καφέ, μία κρεμάστρα-καλόγερος, ένα κομοδίνο, μια λάμπα στο κομοδίνο, ένα μικρό γραφείο και τίποτ' άλλο.

Το μπάνιο είναι έξω, και το μοιράζονται άλλα 4 δωμάτια. Υπάρχει, ακόμα, μια μικρή κουζινίτσα, κοινή, και ένα μικρό σαλονάκι για ξένους. Σ' αυτή την πτέρυγα, μας είπαν, θα μπορούσε να φιλοξενηθεί κάποιος άλλος επίσημος, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ας πούμε, και θεωρούν «απολύτως φυσιολογικό να είναι λίγο πιο άνετη και προσεγμένη» από τους άλλους χώρους.

«Μη γίνετε Βατικανό!»

Οι επισκέπτες της μονής, ο αριθμός των οποίων δεν φαίνεται να έχει επηρεαστεί από τα πρόσφατα γεγονότα, δείχνουν να τηρούν μια απόσταση από αυτά. Δεν ακούσαμε, ανάμεσα στους επισκέπτες, πολλές συζητήσεις τις τρεις μέρες που μείναμε εκεί.

Μιλήσαμε με μερικούς. Οι πιο τακτικοί επισκέπτες ήταν, ας πούμε, και οι πιο «υποστηρικτικοί» προς τη μονή, τον ηγούμενο και, κυρίως, τους μοναχούς. Εκείνοι που «ανέβαιναν» για πρώτη φορά ήταν πιο σιωπηλοί και λιγότερο εκδηλωτικοί. Ακούσαμε μερικούς από αυτούς, σε συζητήσεις με μοναχούς, να τους λένε «κάντε ό,τι μπορείτε για να κρατήσετε την πνευματικότητα του Αγίου Ορους και μην το μετατρέψετε σε Βατικανό, που ώς και δική του τράπεζα έχει».


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοφιλείς αναρτήσεις

Έτη

2020 (5) 2021 (4) 2022 (8) 2023 (25)

Οι Άνθρωποι του Θεού.

ΑΓ. ΑΒΙΒΟΣ Άγ. Άβιβος ΑΓ. ΑΝΑΝΙΑΣ ΑΓ. ΑΝΑΝΙΑΣ κ ΣΟΛΟΧΩΝ Αγ. Βαρβάρα Άγ. Γουρίας ΑΓ. ΘΕΟΚΛΗΤΟΣ ΑΓ. ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΓ. ΜΥΡΩΠΗ ΑΓ. ΟΝΗΣΙΜΟΣ Αγ. Παταπίου Άγ. Σαμωνάς Αγ. Σοφία Αγ. Φραγκίσκος ΑΓ.ΦΙΛΑΡΕΤΟΣ ΑΓΙΑ Αγία ΑΓΙΑ 12ην του μηνός Δεκεμβρίου ΑΓΙΑ 40 ΠΑΙΔΙΑ ΑΓΙΑ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΑΓΙΑ ΑΝΘΙΑ ΑΓΙΑ ΑΝΘΟΥΣΑ ΑΓΙΑ ΑΝΝΑ Αγία Άννα ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ -Επιστολή προς Εβραίους ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ -ΣΟΦΙΑ ΣΕΙΡΑΧ ΑΓΙΑ ΔΑΜΑΡΙΣ ΑΓΙΑ ΔΟΜΝΙΝΑ ΑΓΙΑ ΕΛΕΝΗ ΑΓΙΑ ΕΡΩΤΗΪΣ ΑΓΙΑ ΘΕΚΛΑ ΑΓΙΑ ΘΕΟΛΗΠΤΗ Άγια Θεοφάνεια Ἁγία Ἰσαπόστολος Νίνα ΑΓΙΑ ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΑΓΙΑ ΜΑΛΦΕΘΑ ΑΓΙΑ ΜΑΜΕΛΧΘΑ Αγία Ματρώνα ΑΓΙΑ ΠΕΛΑΓΙΑ ΑΓΙΑ ΠΕΡΣΗ ΑΓΙΑ ΠΡΟΚΛΑ ΑΓΙΑ ΣΤΕΦΑΝΙΔΑ ΑΓΙΑ ΤΑΪΣΙΑ ΑΓΙΑ ΧΑΡΙΤΙΝΗ ΑΓΙΑ ΧΡΥΣΗ ΑΓΙΑ HILDA ΑΓΙΑ WULHILDA Αγιασμένος ΑΓΙΕΣ Άγιο Μάμα Χαλκιδικής ΑΓΙΟ ΝΗΠΙΟ Άγιο Πάσχα Αγιογραφικα Αναγνωσματα ΑΓΙΟΙ Άγιοι ΑΓΙΟΙ 23 ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΑΓΙΟΙ 33 ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΑΓΙΟΙ 38 ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΑΓΙΟΙ 40 ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΑΓΙΟΙ ΑΔΡΙΑΝΟΣ και ΝΑΤΑΛΙΑ ΑΓΙΟΙ ΑΤΤΙΚΟΣ και ΣΙΣΙΝΙΟΣ ΑΓΙΟΙ ΔΙΟΜΗΔΗΣ και ΛΑΥΡΕΝΤΙΟΣ ΑΓΙΟΙ ΕΞΙ ΟΣΙΟΜΑΡΤΥΡΕΣ Άγιοι και Εκκλησία ΑΓΙΟΙ ΚΕΓΟΥΡΟΣ ΑΓΙΟΙ ΚΟΣΜΑΣ ΑΓΙΟΙ ΛΕΟΝΤΙΟΣ ΑΓΙΟΙ ΜΕΔΙΜΝΟΣ ΑΓΙΟΙ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΜΑΡΤΥΡΕΣ Αγιολόγιο ΑΓΙΟΣ Άγιος ΑΓΙΟΣ ΑΒΔΑΙΟΣ ΑΓΙΟΣ ΑΓΑΘΟΝΙΚΟΣ ΑΓΙΟΣ ΑΓΑΠΙΟΣ ΑΓΙΟΣ ΑΔΑΥΚΤΟΣ ΑΓΙΟΣ ΑΖΗΣ ΑΓΙΟΣ ΑΘΗΝΟΔΩΡΟΣ ΑΓΙΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΓΙΟΣ ΑΝΑΝΙΑΣ ΑΓΙΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΑΓΙΟΣ ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΓΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΑΓΙΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ και ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΗΣ ΜΑΤΘΑΙΟΣ ΑΓΙΟΣ ΑΡΚΑΔΙΟΣ ΑΓΙΟΣ ΑΡΣΑΚΙΟΣ ΑΓΙΟΣ ΑΧΑΙΜΕΝΙΔΗΣ ΑΓΙΟΣ ΒΑΒΥΛΑΣ ΑΓΙΟΣ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΣ ΑΓΙΟΣ ΒΑΡΛΑΑΜ ΑΓΙΟΣ ΒΕΝΙΑΜΙΝ ΑΓΙΟΣ ΒΙΚΕΝΤΙΟΣ ΑΓΙΟΣ ΒΙΚΤΩΡ ΑΓΙΟΣ ΒΙΤΑΛΙΟΣ Αγιος Γεράσιμος Ιορδανίτης ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος ΑΓΙΟΣ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΣ ΑΓΙΟΣ ΔΑΜΩΝ ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΝΟΣ ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ Άγιος Δημήτριος Μυροβλύτης ΑΓΙΟΣ ΔΙΟΜΗΔΗΣ ΑΓΙΟΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΑΓΙΟΣ ΔΙΟΣΚΟΡΟΣ ΑΓΙΟΣ ΕΙΡΗΝΑΙΟΣ ΑΓΙΟΣ ΕΡΜΙΝΙΓΓΕΛΔΟΣ ΑΓΙΟΣ ΕΡΜΟΓΕΝΗΣ ΑΓΙΟΣ ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΡΟΝΤΙΟΝΩΦ ΑΓΙΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ ΑΓΙΟΣ ΕΥΛΑΜΠΙΟΣ ΑΓΙΟΣ ΕΥΤΥΧΗΣ ΑΓΙΟΣ ΗΛΙΟΔΩΡΟΣ ΑΓΙΟΣ ΘΕΟΔΟΤΟΣ ΑΓΙΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΑΓΙΟΣ ΘΕΟΚΤΙΣΤΟΣ ΑΓΙΟΣ ΘΩΜΑΣ ΑΓΙΟΣ ΙΑΚΩΒΟΣ ΑΓΙΟΣ ΙΑΣΩΝ ΑΓΙΟΣ ΙΓΝΑΤΙΟΣ ΑΓΙΟΣ ΙΕΡΟΘΕΟΣ ΑΓΙΟΣ ΙΟΥΛΙΑΝΟΣ ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Άγιος Ιωάννης Άγιος Ιωάννης ο Ρώσος ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΣΑΦ ΑΓΙΟΣ ΙΩΝΑΣ ΑΓΙΟΣ ΚΑΛΛΙΟΠΙΟΣ ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ ο Αιτωλός ΑΓΙΟΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΣ ΑΓΙΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΑΓΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΓΙΟΣ ΛΑΖΑΡΟΣ ΑΓΙΟΣ ΛΕΟΝΤΙΟΣ ΑΓΙΟΣ ΛΙΒΕΡΙΟΣ ΑΓΙΟΣ ΛΟΓΓΙΝΟΣ ΑΓΙΟΣ ΛΟΥΚΑΣ ΑΓΙΟΣ ΛΟΥΚΙΑΝΟΣ ΑΓΙΟΣ ΛΟΥΠΠΟΣ ΑΓΙΟΣ ΜΑΚΑΡΙΟΣ ΑΓΙΟΣ ΜΑΞΙΜΟΣ Άγιος Μάξιμος ΑΓΙΟΣ ΜΑΡΙΝΟΣ ΑΓΙΟΣ ΜΑΡΤΥΡΟΧΟΣ ΑΓΙΟΣ ΜΗΝΑΣ ΑΓΙΟΣ ΜΙΧΑΗΛ ΑΓΙΟΣ ΜΝΑΣΩΝ ΑΓΙΟΣ ΜAMΑΣ ΑΓΙΟΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΑΓΙΟΣ ΝΕΣΤΩΡ Άγιος ο Θεός ΑΓΙΟΣ ΟΡΕΣΤΗΣ ΑΓΙΟΣ ΟΥΑΡΟΣ Άγιος Παΐσιος ΑΓΙΟΣ ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ ΑΓΙΟΣ ΠΑΥΛΟΣ ΑΓΙΟΣ ΠΕΤΡΟΣ ΑΓΙΟΣ ΠΛΑΤΩΝ ΑΓΙΟΣ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΟΣ ΑΓΙΟΣ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ Άγιος Πορφύριος ΑΓΙΟΣ ΡΩΜΑΝΟΣ ΑΓΙΟΣ ΣΑΒΒΑΣ ΑΓΙΟΣ ΣΑΔΩΘ Άγιος Σεραφείμ του Σάρωφ ΑΓΙΟΣ ΣΙΛΟΥΑΝΟΣ Άγιος Σιλουανός ο Αθωνίτης ΑΓΙΟΣ ΣΟΛΟΜΩΝ ΑΓΙΟΣ ΣΤΑΧΥΣ ΑΓΙΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΑΓΙΟΣ ΣΩΣΙΘΕΟΣ ΑΓΙΟΣ ΤΑΤΙΩΝ ΑΓΙΟΣ ΤΙΤΟΣ ΑΓΙΟΣ ΦΑΝΟΥΡΙΟΣ ΑΓΙΟΣ ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΑΓΙΟΣ ΦΙΛΟΘΕΟΣ ΑΓΙΟΣ ΦΛΩΡΕΝΤΙΟΣ ΑΓΙΟΣ ΩΡΙΩΝ ΑΓΙΟΣ DAVID ΑΓΙΟΣ EDWIN ΑΓΙΟΣ GALL Αγίου Ιωάννη του Ρώσσου Αγνή Παρθένε Δέσποινα Αθηναγόρας Αθηναγόρας Ηγούμενος ΑΝΔΡΕΑΣ κ ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ Γέροντας Γέροντας Παϊσιος Γέροντας Πορφύριος ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΣΩΦΡΟΝΙΟΣ ΣΑΧΑΡΩΦ Γέροντες Γέροντος Ιωσήφ Γέρων Εορτές: Θεομητορικές Ζηνόβιος και Ζηνοβία Μ. Βασίλειος ΜΟΝΑΧΗ ΓΑΒΡΙΗΛΙΑ ΟΣ ΟΣΙΑ ΑΝΘΟΥΣΑ ΟΣΙΑ ΕΥΑΝΘΙΑ ΟΣΙΑ ΕΥΦΡΟΣΥΝΗ ΟΣΙΑ ΘΕΟΚΤΙΣΤΗ ΟΣΙΑ ΚΛΕΟΠΑΤΡΑ ΟΣΙΑ ΜΑΡΘΑ ΟΣΙΑ ΜΑΤΡΩΝΑ ΟΣΙΑ ΜΕΘΟΔΙΑ ΟΣΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΟΣΙΑ ΠΕΛΑΓΙΑ ΟΣΙΑ ΠΟΠΛΙΑ Οσία Σοφία της Κλεισούρας ΟΣΙΟΙ Όσιοι ΟΣΙΟΙ ΔΑΛΜΑΤΙΟΣ ΟΣΙΟΣ ΟΣΙΟΣ ΑΓΑΠΙΟΣ ΟΣΙΟΣ ΑΚΕΨΙΜΑΣ ΟΣΙΟΣ ΑΜΒΡΟΣΙΟΣ ΟΣΙΟΣ ΑΜΜΟΥΝ ΟΣΙΟΣ ΑΝΔΡΟΝΙΚΟΣ ΟΣΙΟΣ ΑΡΣΕΝΙΟΣ Ὅσιος Ἀρσένιος ο Καππαδόκης ΟΣΙΟΣ ΒΑΡΣΟΣ ΟΣΙΟΣ ΒΑΣΙΑΝΟΣ ΟΣΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΣΙΟΣ ΓΕΝΝΑΔΙΟΣ ΟΣΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΟΣΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΟΣΙΟΣ ΔΑΒΙΔ ΟΣΙΟΣ ΔΩΡΟΘΕΟΣ ΟΣΙΟΣ ΗΛΙΑΣ ΟΣΙΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΟΣΙΟΣ ΘΕΟΚΛΗΤΟΣ ΟΣΙΟΣ ΘΕΟΣΤΗΡΙΚΤΟΣ ΟΣΙΟΣ ΘΕΟΦΑΝΗΣ ΟΣΙΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΟΣΙΟΣ ΙΑΚΩΒΟΣ ΟΣΙΟΣ ΙΛΑΡΙΩΝ ΟΣΙΟΣ ΙΟΥΛΙΑΝΟΣ ΟΣΙΟΣ ΙΟΥΣΤΙΝΟΣ ΟΣΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΟΣΙΟΣ ΙΩΑΝΝΙΚΙΟΣ ΟΣΙΟΣ ΙΩΑΣΑΦ ΟΣΙΟΣ ΚΕΝΔΕΑΣ ΟΣΙΟΣ ΚΟΠΡΙΣ ΟΣΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ ΟΣΙΟΣ ΚΥΝΤΙΩΝ ΟΣΙΟΣ ΛΑΖΑΡΟΣ ΟΣΙΟΣ ΛΟΥΚΑΣ ΟΣΙΟΣ ΜΑΛΟΣ ΟΣΙΟΣ ΜΑΡΚΙΑΝΟΣ ΟΣΙΟΣ ΜΑΡΤΙΝΟΣ ΟΣΙΟΣ ΜΩΥΣΗΣ ΟΣΙΟΣ ΝΕΙΛΟΣ ΟΣΙΟΣ ΝΕΣΤΩΡ ΟΣΙΟΣ ΝΙΚΑΝΔΡΟΣ ΟΣΙΟΣ ΝΙΚΗΤΑΣ ΟΣΙΟΣ ΝΙΚΩΝ ΟΣΙΟΣ ΠΑΪΣΙΟΣ ΟΣΙΟΣ ΠΑΥΛΟΣ ΟΣΙΟΣ ΠΑΦΝΟΥΤΙΟΣ ΟΣΙΟΣ ΠΕΤΡΟΣ Όσιος Πέτρος ΟΣΙΟΣ ΠΟΙΜΗΝ Όσιος Πορφύριος Όσιος Πορφύριος Καυσοκαλυβίτης ΟΣΙΟΣ ΡΩΜΑΝΟΣ ΟΣΙΟΣ ΣΑΒΒΑΣ ΟΣΙΟΣ ΣΑΒΒΑΣ ο Ηγιασμένος ΟΣΙΟΣ ΣΑΒΙΝΟΣ Οσιος Σεραφείμ ΟΣΙΟΣ ΣΕΡΓΙΟΣ ΟΣΙΟΣ ΣΕΡΠΟΣ ΟΣΙΟΣ ΣΙΛΒΑΝΟΣ Όσιος Στάρετς Αμβρόσιος ΟΣΙΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΟΣΙΟΣ ΣΥΜΕΩΝ ΟΥΡΒΑΝΟΣ ΠΑΝΑΓΙΑ Παναγιά Παναγία Παναγία Κρημνιώτισσα Παναγίας της Μηλιώτισσας Πανάχραντε ΠΡΟΦ. ΑΒΒΑΚΟΥΜ ΠΡΟΦ. ΝΑΟΥΜ ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΖΑΧΑΡΙΑΣ και η σύζυγός του ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΙΩΗΛ ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΟΒΔΙΟΥ ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΩΣΗΕ ΣΥΛΛΗΨΗ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΣΥΝΑΞΗ Τιμόθεος και η Μαύρα. Υμνοι ΦΩΝΗ ΚΥΡΙΟΥ

ANATOLI

Μεταφορτώθηκε από το χρήστη την 6 Απρ 2008

Κάπου στη βόρεια ρωσία, σ ένα μικρό ορθόδοξο μοναστήρι, εγκαταβιώνει ένας πολύ ασυνήθιστος άνθρωπος. Οι συμμοναστές του προβληματίζονται από την εκκεντρική συμπεριφορά του. Οι προσκυνητές της Σκήτης θεωρούν ότι έχει την δύναμη να θεραπεύει ασθένειες, να εξορκίζει τους δαίμονες και να προβλέπει το μέλλον. Ωστόσο, ο ίδιος θεωρεί τον εαυτό του ανάξιο, λόγω μιας αμαρτίας που διέπραξε στα νιάτα του. Η ταινία είναι μια παραβολή, που συνδυάζει την σοβιετική καθημερινότητα και την ορθόδοξη μοναστική πολιτεία, ακραιφνείς πρεσβευτές αντιστοίχως του αθεϊκού υλισμού και της ένθεης πνευματικότητας. «Είναι μια ταινία για το γεγονός ότι ο Θεός υπάρχει. Προκύπτει μια στιγμή στη ζωή, που στο επίκεντρο βρίσκεται αυτό το σημαντικό ζήτημα. Επιπλέον, προσπαθώ να επεκταθώ σε νέα κινηματογραφικά είδη, στη συγκεκριμένη περίπτωση το είδος της ζωής των αγίων». Πάβελ Λουνγκίν, Σκηνοθέτης Στο internet μπορείς να τη δεις με ελληνικούς υποτίτλους, κάνοντας κλικ στο http://video.google.de/videoplay?docid=-7645380399411010665&q=anatol+wmv&....

Νεομάρτυρας Ευγένιος Ραντιόνωφ


Νεομάρτυρας Ευγένιος Ραντιόνωφ
Νεομάρτυς Ευγένιος Ροντιόνωφ

Μαρτύρησε στις 23 Μαΐου 1996


Το παρακάτω σύντομο συναξάρι αποτελεί ένα ευλαβικό αφιέρωμα της Ιεράς Μονής μας. Η μετάφραση του ρωσικού κειμένου που λήφθηκε από την ιστοσελίδα: http://www.peoples.ru/state/sacred/rodionov/ εκπονήθηκε από πατέρες της Μονής μας.


Ο Νεομάρτυρας Ευγένιος Ροντιόνωφ γεννήθηκε στις 23 Μαΐου 1977 κοντά στη Μόσχα-και συγκεκριμένα στο χωριό Κουρίλοβο, στην περιοχή της πόλεως Παντόλσκ-. Ήταν το μοναδικό παιδί της οικογένειας και βαπτίστηκε Ορθόδοξος Χριστιανός κατά την παιδική του ηλικία. Η μητέρα του ονομάζεται Λιουμπόβ (=αγάπη) Βασίλιεβνα.

Το 1989 η γιαγιά του πήρε τον μικρό Ευγένιο και τον πήγε στην Εκκλησία, για να εξομολογηθεί για πρώτη φορά και να μεταλάβει των αχράντων μυστηρίων. Ο ιερέας πρόσεξε ότι το παιδί δε φορούσε Σταυρό και κατά τη διάρκεια της εξομολόγησης του φόρεσε ένα Σταυρό, τον οποίο ο μικρός Ευγένιος δεν τον έβγαλε ποτέ από πάνω του· μάλιστα, έφτιαξε ένα χονδρό κορδόνι και τον πέρασε εκεί. Η μητέρα του, όταν είδε ότι φορούσε Σταυρό, τον προέτρεψε να τον βγάλει, διότι, όπως είπε, θα τον περιγελάσουν οι συμμαθητές του. Ο Ευγένιος δεν απάντησε, αλλά και δεν την υπάκουσε.

Όταν τελείωσε τις σπουδές του το 1994, εργάστηκε ως επιπλοποιός, επάγγελμα που του απέφερε πολλά έσοδα.

Στις 25 Ιουνίου του 1995 παρουσιάστηκε στο Στρατό και μετά τη βασική του εκπαίδευση, στις 13 Ιανουαρίου του 1996, τοποθετήθηκε στα συνοριακά φυλάκια Τσετσενίας-Ηγκουερίνας. Ακριβώς ένα μήνα μετά, στις 13 Φεβρουαρίου του 1996, αιχμαλωτίστηκε. Η αιχμαλωσία έγινε ως εξής: η στρατιωτική υπηρεσία έστειλε τέσσερις στρατιώτες-μεταξύ των οποίων και τον Ευγένιο-να κάνουν ελέγχους στα αυτοκίνητα που διέρχονταν από ένα συγκεκριμένο δρόμο. Δυστυχώς, οι αρμόδιοι έστειλαν τους στρατιώτες χωρίς να υπάρχει καμιά προηγούμενη οργάνωση (δεν υπήρχε καν φωτισμός) και καμιά ασφάλεια. Από αυτόν το δρόμο περνούσαν πολύ συχνά Τσετσένοι μεταφέροντας όπλα, αιχμαλώτους και ναρκωτικά. Τη νύχτα εκείνη πέρασε από εκείνο το δρόμο ένα ασθενοφόρο. Όταν οι στρατιώτες το σταμάτησαν για έλεγχο, ξαφνικά μέσα από αυτό πετάχτηκαν πάνω από δέκα Τσετσένοι, πολύ καλά οπλισμένοι. Ακολούθησε συμπλοκή και οι Τσετσένοι συνέλαβαν και τους τέσσερις στρατιώτες. Αυτό έγινε στις 3 τη νύχτα. Στις 4 η ώρα ήρθαν άλλοι στρατιώτες για αλλαγή φρουράς· φυσικά δεν τους βρήκαν και κατάλαβαν αμέσως τι είχε συμβεί. Μετά από λίγες μέρες η υπηρεσία του στρατού ενημέρωσε τους γονείς των στρατιωτών για την εξαφάνισή τους. Η μητέρα του Ευγένιου κατάλαβε ότι δεν πρόκειται για εξαφάνιση, αλλά για αιχμαλωσία, και πήγε με κίνδυνο της ζωής της στην Τσετσενία, για να βρει το παιδί της. Έφτασε στην πόλη Χαγκαλά και μετά από πολλές προσπάθειες ήρθε σε επαφή με τους αρχηγούς διαφόρων αντάρτικων ομάδων της Τσετσενίας προσπαθώντας να μάθει για την τύχη του Ευγένιου, διότι γνώριζε ότι οι Τσετσένοι δε σκοτώνουν αμέσως τους αιχμαλώτους, αλλά περιμένουν μήπως πάρουν λίτρα και τους ελευθερώσουν. Οι ίδιοι οι Τσετσένοι της είπαν ότι ο γιος της ζούσε, αλλά ήταν αιχμάλωτος και σιώπησαν με νόημα προσπαθώντας να υπολογίσουν πόσα χρήματα μπορούσαν να αποσπάσουν από αυτήν. Εκείνον τον καιρό ένας ζωντανός στρατιώτης αιχμάλωτος στοίχιζε 10.000 δολάρια, ενώ ένας αξιωματικός 50.000. Όταν κατάλαβαν ότι δεν πρόκειται να κερδίσουν αρκετά χρήματα, αποφάσισαν να τον σκοτώσουν. Η μητέρα του πήγε παντού για να τον ψάξει, πέρασε από χωριά, από δρόμους με νάρκες, από μέτωπα συγκρούσεων, γνώρισε πολλούς αξιωματικούς Τσετσένους και, όπως η ίδια λέει, «πέρασα από όλους τους κύκλους του άδη».

Από την πρώτη μέρα της αιχμαλωσίας του Ευγένιου, που διήρκησε 100 ημέρες, οι αντάρτες, επειδή είδαν ότι φοράει Σταυρό, προσπάθησαν να τον κάμψουν ψυχικά, ώστε να καταφέρουν-αν ήταν δυνατό-να τον αναγκάσουν να αρνηθεί την πίστη του, να βγάλει το Σταυρό, να γίνει μουσουλμάνος και να τον κάνουν δήμιο και φονιά των άλλων Ρώσων αιχμαλώτων. Ο Ευγένιος, βέβαια, αρνήθηκε όλες τις προτάσεις και, παρά τους συνεχείς ξυλοδαρμούς, τα πάμπολλα βασανιστήρια και τις υποσχέσεις ότι θα ζήσει αν βγάλει το σταυρό του, δεν μπόρεσαν να τον κάμψουν.

Αργότερα, οι ίδιοι οι αρχηγοί των ανταρτών είπαν στη μητέρα του: «εάν ο γιος σου γινόταν σαν ένας από εμάς, δε θα τον αδικούσαμε».

Στις 23 Μαΐου του 1996, δηλαδή την ημέρα των γενεθλίων του, πήραν τους τέσσερις αιχμαλώτους στρατιώτες, μεταξύ των οποίων και τον Ευγένιο, για να τους σκοτώσουν. Πρώτα σκότωσαν τους τρεις συναιχμαλώτους του. Έπειτα, πρότειναν για τελευταία φορά στον Ευγένιο να βγάλει το Σταυρό λέγοντας ότι «ορκιζόμαστε στον αλλάχ ότι θα ζήσεις». Ο Ευγένιος και πάλι αρνήθηκε και τότε υπέστη το φρικτό του μαρτύριο. Τον έσφαξαν με μαχαίρι κόβοντας εντελώς το κεφάλι του, αλλά δεν τόλμησαν να βγάλουν το Σταυρό από το λαιμό του. Τον έθαψαν μεν με το σταυρό, αλλά χωρίς το κεφάλι.

Τελικά, η μητέρα του βρήκε τον Ευγένιο μετά από εννέα μήνες. Και πάλι ζήτησαν οι Τσετσένοι 4000 δολάρια για να της δώσουν το λείψανο. Της έδωσαν και βιντεοκασέτα με το μαρτύριο του γιου της και της διηγήθηκαν οι ίδιοι την πορεία της αιχμαλωσίας του και τα βασανιστήρια.

Η μητέρα του Ευγένιου πούλησε το διαμέρισμά της και ό,τι άλλο μπορούσε-μέχρι και ρούχα-για να μπορέσει, αφενός μεν να δώσει τα λίτρα, αφετέρου δε να ανταπεξέλθει στα έξοδα εκταφής, ειδικού φέρετρου, μεταφοράς κλπ., τα οποία δεν ήταν και λίγα.

Τελικά στις 20 Νοεμβρίου του 1996 μετέφερε το λείψανο στο χωριό τους και το έθαψε στο κοιμητήριο. Μετά από λίγες μέρες ο πατέρας του Ευγένιου πέθανε δίπλα στο μνήμα από τη λύπη του.

Αμέσως, σε διάφορες περιοχές της Ρωσίας ο άγιος μάρτυρας Ευγένιος άρχισε να εμφανίζεται και να κάνει θαύματα. Παρακάτω παραθέτουμε ορισμένες μαρτυρίες και θαυμαστές επεμβάσεις:

Ένα κοριτσάκι που έμενε σε Ορθόδοξο ορφανοτροφείο διηγήθηκε ότι της εμφανίστηκε κάποτε ένας ψηλός στρατιώτης με κόκκινο μανδύα, ο οποίος της είπε ότι είναι ο Ευγένιος, την έπιασε από το χέρι και τη οδήγησε στην Εκκλησία. Το κοριτσάκι λέει: «παραξενεύθηκα που φορούσε κόκκινο μανδύα, διότι οι στρατιώτες δε φορούν σήμερα τέτοιο μανδύα, και σκέφτηκα ότι αυτός πρέπει να είναι ο μανδύας του μάρτυρα».

Σε πολλές Εκκλησίες έχουν δει ένα στρατιώτη με πύρινο μανδύα, ο οποίος βοηθάει τους αιχμαλώτους στην Τσετσενία να δραπετεύσουν από την αιχμαλωσία τους και να διαφύγουν από κάθε κίνδυνο, όπως νάρκες κλπ.

Σε ένα νοσοκομείο τραυματιών πολέμου οι τραυματισμένοι στρατιώτες πιστοποιούν ότι ένας άγιος μάρτυρας Ευγένιος τους βοηθάει, ειδικά όταν πονάνε πολύ. Όταν κάποιοι από αυτούς πήγαν στο Ναό του Σωτήρος στη Μόσχα, είδαν την εικόνα του μάρτυρα και αναγνώρισαν αυτόν που τους βοήθησε.

Το στρατιώτη με τον κόκκινο μανδύα τον γνωρίζουν και οι φυλακισμένοι. Κυρίως βοηθάει τους πολύ καταβεβλημένους και συντετριμμένους ψυχικά λόγω της φυλακίσεως τους.

Το 1997 με ευλογία του Πατριάρχη Αλεξίου εκδόθηκε ένα βιβλίο με τίτλο «Νέος μάρτυς του Χριστού στρατιώτης Ευγένιος». Ένας ιερέας ονόματι Βαντίμ Σκλιαρένσκο από το Ντνεποπετρόφκ έστειλε στο Πατριαρχείο μία αναφορά όπου έγραφε ότι το εξώφυλλο του βιβλίου με τη φωτογραφία του αγίου μυροβλύζει.

Μετά από τρία χρόνια και τρεις μήνες ο αρχηγός και όλη η ομάδα του, οι σφαγείς του Ευγένιου, σκοτώθηκαν από τους ίδιους τους Τσετσένους μετά από εμφύλιες αντιπαραθέσεις.

Καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου, αλλά περισσότερο την ημέρα του Μαρτυρίου του, στις 23 Μαΐου, έρχονται για προσκύνημα στο τάφο του πολλοί πιστοί και αναφέρονται πολλά θαύματα.


Ευγένιος Ρωντιόνωφ - Νεομάρτυς της Ρωσίας

Ευγένιος Ρωντιόνωφ - Νεομάρτυς της Ρωσίας

Ευγένιος Ροντιόνωφ, 19 χρονος νεομάρτυς των ημερών μας.
Αποκεφαλίστηκε το 1996 τη μέρα που γινόταν 19 ετών διότι δεν δέχτηκε να βγάλει τον Σταυρό από τον λαιμό του! (13/3/09)

Μάιος

Ιούνιος